از زمانیکه تیم ملی ایران نخستین بازی رسمی‌اش را در کابل و در مقابل تیم ملی افغانستان انجام داد قریب به هفتاد وسه سال زمان می‌گذرد، در طول این مدت بازیکنان بسیاری پیراهن تیم ملی را بر تن کرده‌اند، از مرحوم دهداری، حسین صدقیانی، حبیبی و یاوری گرفته تا علی پروین، ناصر حجازی و کریم باقری، درست است که بسیاری از این افراد به واقع حتی فراتر از یک بازیکن اسطوره ای بوده‌اند، اما باید پذیرفت که شناسنامه‌ی فوتبال ایران را تنها با نام یک بازیکن در جهان می‌شناسند، بازیکنی که سال‌ها پیراهن شماره 10 تیم ملی را برتن می‌کرد و دروازه‌ی هر حریفی را با ضربات سر می‌گشود.

علی دایی در مجموع 149 بازی را برای تیم ملی ایران انجام داد، او در این مدت 109 بار موفق به گلزنی شد، گفتنی است که بسیاری از گلهای این بازیکن در مرحله‌ی انتخابی جام‌های جهانی به ثمر می‌رسید، او در دیدار پلی آف جام جهانی 1998 با ارسال یک پاس دقیق برای خداداد عزیزی زمینه ساز صعود ایران به جام جهانی 98 فرانسه بود، اما با این حال جالب است که بدانید علی دایی علی رغم درخشش در مقدماتی جام جهانی در مسابقات 98 فرانسه بسیار کم فروغ بود، او به غیر از پاس گلی که به مهدوی کیا در بازی با آمریکا داد درخشش خاصی را از خود نشان نداد.

این بازیکن در مقدماتی جام جهانی 2002 نیز گلهای زیادی را برای تیم ملی کشورمان به ثمر رساند، اما متاسفانه در این دوره بخت با او وتیم ملی ایران یار نبود و ملی پوشان کشورمان در عین شایستگی شانس حضور در جام جهانی را از دست دادند.

این بازکین اسطوره ای در جام جهانی 2006 نیز حاضر بود، اما عملکرد ضعیف وی در بازی نخست مقابل مکزیک برانکو را مجاب کرد تا اورا در بازی مقابل پرتغال از ترکیب بیرون بگذارد، گفتنی است که گلهای تیم ملی ایران را در این جام دو مدافع به نام هی سهراب بختیاری زاده ویحیی گل محمدی به ثمر رساندند.

اما با این همه شاید علی دایی در دو جام جهانی 1998 و 2006 جز بازیکنان ناکام باشد، اما وی یکی از موثرترین بازیکنان ایران را در راه صعود به جام جهانی بود. او در بازی مقابل لائوس در مقدماتی جام جهانی 2006 موفق شد چهار بار گلزنی کند و به عنوان اولین بازیکن در جهان صاحب رکورد 100 گل ملی شود.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:45 | نویسنده : SEM |

جام جهانی 1994 ایالات متحده آمریکا با همه خاطرات تلخ وشیرینش، یک ویژگی خاص هم داشت، در واقع در این جام برای نخستین باررکوردهای زیادی شکسته شد، در این رقابت‌ها برای اولین بار تعداد تماشاگران از مرز 3 میلیون نفر عبور کرد، و دو بازیکن نیز در یک مسابقه توانستند دو رکورد مختلف را جا به جا کنند، دو رکوردی که تا سال‌ها بعید به نظر می‌رسد توسط کسی شکسته شود. برای اینکه ما هم در حال هوای آن دوران قرار بگیریم، بد نیست که مروری بر خاطرات آن روزها داشته باشیم.

در این جام جهانی بر خلاف سال 1990 ایتالیا شیرهای رام نشدنی کامرون، صلابت گذشته را نداشتند، آن‌ها که از دو بازی اولشان مقابل سوئد وبرزیل نفعی نبرده بودند، در بازی سوم درمقابل تیم روسیه ای قرار گرفتند که دو بازی قبلش را واگذار کرده بود، با این حال در این مسابقه روس‌ها از همان ابتدای بازی به سمت دروازه‌ی شیرهای سیاه تاختند ودر دقیقه 15 مسابقه توانستند با گل اولگ سالنکو از حریف پیش بیفتند، این بازیکن در ادامه نیمه اول دو بار دیگر نیز گلزنی کرد، تا یکی از معدود مهاجمانی باشد که در یک نیمه از جام جهانی هت تریک می‌کند.

با شروع نیمه‌ی دوم تیم کامرون حمله‌ی برق آسایی را ترتیب داد و این تیم با ضربه روژه میلا به گل رسید، این بازیکن با این گل توانست با 42 سال و 39 روز رکوردار مسن‌ترین گلزن جام جهانی شود.

تیم روسیه در ادامه نیمه دوم سه گل دیگر نیز به ثمر رساند، که دو گل آن توسط سالنکو به ثمر رسید. به این ترتیب سالنکو با به ثمر رساندن 5 گل در یک مسابقه، رکوردار بیشتر گل زده در یک بازی جام جهانی شد.

در پایان این مسابقه هر دو تیم از صعود به مرحله یک هشتم نهایی بازماندند، اما تنها تفاوتشان در این بود که روسیه آبرومندانه تر حذف شد. در آخر بازی نیز از هر دوی این بازیکنان به دلیل رکورد شکنی هایشان تجلیلی به عمل آمد و هر دوی آنها با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

نکته دیگری که در خصوص این مسابقه وجود دارد، به قضاوت جمال شریف داور سوری این مسابقه مربوط می‌شود، او در حال حاضر کارشناس داوری شبکه‌ی الجزیره اسپرت است وی چندی پیش در برنامه ای تلویزیونی علت حذف تیم‌های ایرانی را از مسابقات باشگاه‌های آسیا قضاوت‌های ضعیف داوران عرب دانست.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:43 | نویسنده : SEM |

فرانسوی‌ها از دیرباز از کشورهای صاحب سبک جهان فوتبال بوده‌اند، آن‌ها در اولین دوره‌ی جام جهانی موفق شدند، اولین گل تاریخ این رقابت‌ها را به ثمر برسانند، خروس‌ها در این جام پس از پیروزی چهار بر یک مقابل مکزیک دچار خود بزرگ بینی شدند و هیمن عامل در ادامه سبب شد تا آنها با قبول دو شکست یک بر صفر با جام وداع کنند.

امروزه بسیاری ازکارشناسان فوتبال فرانسه معتقدند که تیم ملی این کشور در جام جهانی 1930 یکی از قدرتمندترین تیم‌های تاریخ فرانسه بوده است، آن‌ها در این جام از بازیکنان بزرگی بهره می‌بردند که یکی از این بازیکنان بزرگ الکس ویلاپان کاپیتان این تیم بود، او که در سال 1905 در کشور الجزایر متولد شده بود در جام جهانی 1930 تنها 25 سال داشت، او در این مسابقات میانه میدان تیم ملی فرانسه را تحت کنترل خود قرار می‌داد و زمینه ساز گلزنی بازیکنان تیمش می‌شد، او در مجموع 25 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد، اما در هیچ یک از این دیدارها موفق به گلزنی نشد.

در سال 1939 میلادی آتش جنگ جهانی دوم برافروخته شد. آلمان نازی با حمله به کشور اتریش آغازگر این جنگ بود، بعدها پیشروی آلمان‌ها به سمت مرزهای فرانسه رسید و درنهایت دو کشور به جنگ یکدیگر رفتند، در نهایت پس از اینکه جنگ جهانی دوم با پیروزی متفقین به پایان رسید، مسئولین فرانسوی در صدد انتقام از عوامل دشمن برآمدند. در سال‌های آخر جنگ جهانی دوم بود که خبر عجیبی به دست رسانه‌های فرانسوی رسید؛ الکس ویلاپلان کاپیتان سابق تیم ملی فرانسه سال‌ها برای آلمانی‌ها جاسوسی می‌کرده و اطلاعات کشورش فرانسه را به آلمان‌های نازی می‌فروخته است! این خبر اگر چه در ابتدا همگان را به تعجب واداشت، اما به هیچ عنوان خللی در حکم اعدام وی ایجاد نکرد، چرا که ویلاپان در نهایت در روز اول دسامبر سال 1944 میلادی همراه با 10 ده نفر دگیر اعدام شد.

امروزه بسیاری از افراد معتقدند که اعدام این بازیکن عملی غیر اخلاقی بوده است، چرا که وی به نوبه‌ی خود دینش را به کشور فرانسه ادا کرده بود، اما در مخالفت با این عقیده دسته‌ی دیگری نیزاز مردم مدعی هستند که اعدام وی حکم صحیحی بوده است وهمه باید در مقابل قانون مساوی باشند.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:41 | نویسنده : SEM |

1- برزیل موفق‌ترین تیم جام جهانی:

تیم ملی برزیل با 5 عنوان قهرمانی پر افتخارترین تیم جام جهانی به حساب می‌آید، این تیم اولین بار درسال 1958 به مقام قهرمانی رسید، طلایی پوشان سپس در دو جام جهانی، 1962 و 1970 هم به مقام قهرمانی رسیدند. فوتبال برزیل پس ازقهرمانی در جام جهانی 1970 تا 24 سال در حسرت فتح جام باقی ماند، تا اینکه بالاخره آن‌ها توانستند در سال 1994 برای چهارمین بار به قهرمانی برسند، سالسائو در این سال در ضربات پنالتی ایتالیایی‌ها را شکست دادند و عنوان نخست را از آن خود کردند، پس از این موفقیت برزیلی‌ها در دو جام جهانی 1998 و 2002 نیزفینالیست شدند، که در سال 98 نایب قهرمان و در سال 2002 برای پنجمین بار قهرمان شدند.

پس از برزیل تیم ملی ایتالیا با چهار عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جام جهانی به شمار می‌رود، آن‌ها در سالهای 1934، 1938، 1982 و 2006 قهرمان جهان شده‌اند.

2- آلمانی‌ها رکورد دار نایب قهرمانی و سومی در جام جهانی:

تیم ملی آلمان ناکام‌ترین تیم تاریخ جام جهانی در بازی فینال است، آن‌ها تا کنون در هفت فینال جام جهانی حاضر بوده‌اند، که در 4 دیدار آن شکست خورده‌اند، آلمان‌ها بیشتربن رکورد را در زمینه نایب قهرمانی جام جهانی دارند،پس از آلمانی‌ها بلند قامتان هلندی با سه عنوان نایب قهرمانی در رده دوم رکورد داران نایب قهرمانی در جام جهانی هستند.

در زمینه عنوان سومی، نیز آلمان‌ها صاحب رکورد هستند، آن‌ها در سالهای 1934، 1970، 2006 و 2010 در جام جهانی به مقام سومی رسیده‌اند.

3- فینال جام جهانی، ایتالیا، ضربات پنالتی

تا کون فینال جام جهانی فوتبال در دو دوره به ضربات پنالتی کشیده شده است، که در هر دو دوره نیز یک طرف آن تیم ملی ایتالیا بوده است، لاجوردی پوشان در سال 1994 جام را از دست دادند، اما در سال 2006 با برتری مقابل فرانسه به مقام قهرمانی رسیدند.

4-کره ای‌ها تنها تیم آسیایی حاضر در تیمه نهایی

تا کنون تیم‌های آسیایی زیادی به جام جهانی راه یافتند که از این میان تنها تیم کره جنوبی توانسته است به جمع چهارتیم برتر صعود کند.

5- قاره ِ آفریقا، ناموفق‌ترین قاره در نیمه نهایی جام جهانی

تا کنون تمامی فدراسیون‌های پنج قاره‌ی جهان، در نیمه نهایی جام جهانی تیم داشته‌اند، اما قاره آفریقا علی رغم داشتن تیم‌های قدرتمند هرگز در نیمه نهایی جام جهانی نماینده ای نداشته است. در سال 2010 تیم ملی غنا در آستانه حضور در نیمه نهایی قرار گرفت، اما آن‌ها نیز در ضربات پنالتی مقابل اوروگوئه شکست خوردند و بنابراین نتوانستند به مرحله نهایی برسند.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:35 | نویسنده : SEM |

 

 

تیری آنری که اسطوره باشگاه آرسنال و تیم ملی فوتبال فرانسه است در کنار ریو فردیناند، اسطوره منچستریونایتد و تیم ملی فوتبال انگلیس در جام جهانی 2014 برزیل به عنوان مفسر تلویزیونی فعالیت می‌کنند.

این دو که در لیگ برتر انگلیس بارها در ترکیب تیم‌هایشان مقابل هم ایستاده‌اند به گری لینه‌کر، بازیکن پیشین تیم ملی انگلیس و کلارنس سیدورف، سرمربی کنونی میلان ایتالیا خواهند پیوست تا اجرای یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه بی‌بی‌سی را به عهده بگیرند.

در این برنامه همچنین تونی پولیس، سرمربی موفق کریستال پالاس و برد فریدل، دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال آمریکا نیز از طریق رادیو 5 به شکل زنده تفسیر بازی‌ها را به عهده دارند.

این مفسران در جام جهانی به تیم خبری بی‌بی‌سی که متشکل از الن هانسن، الن شیرر، کریس وادل، مارتین کیون، کوین کیلبن، مارک لاورنسن، دنی میلز، دنی مرفی، فیل نویل، رابی سویج، پت نوین،‌ جیسن رابرتز و جان هارتسن است، اضافه می‌شوند.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:31 | نویسنده : SEM |
 
 
 
سرالکس فرگوسن سرمربی اسطوره‌ای باشگاه منچستریونایتد و استاد کارلوس کی روش پیش از دیدار ایران و آرژانتین برای روحیه دادن به ملی‌پوشان کشورمان از کمپ تیم ملی ایران دیدن خواهد کرد و با حضور در استادیوم مینیرو در بلوهوریزونته این دیدار حساس تیم ملی را از نزدیک به تماشا خواهد نشست.

گفته می‌شود این برنامه‌ای است که کارلوس کی روش برای سورپرایز کردن شاگردانش و روحیه دادن به تیم ملی در جام جهانی در سر دارد و برای این منظور از فرگوسن دعوت رسمی به عمل آورده است. در صورت حضور الکس فرگوسن در برزیل، حضور او در کمپ کورینتیانس و تماشای دیدار ایران و آرژانتین نیز قطعی خواهد بود.
هنوز برنامه دقیقی از سفر احتمالی فرگوسن به برزیل منتشر نشده است اما گفته می‌شود او برای تماشای دیدار انگلیس و اروگوئه که 29 خرداد در سائوپائولو برگزار خواهد شد، وارد شهر محل اقامت تیم ملی ایران می‌شود و این زمانی است که کی روش برای حضور او در کمپ ایران در سائوپائولو در نظر گرفته است.

فرگوسن سپس 31 خرداد در بلوهوریزونته و به دعوت کی روش بازی شاگردان کی روش دستیار پیشین و دوست همیشگی و نزدیک خود را به تماشا خواهد نشست تا ملی‌پوشان ایران از روحیه کافی برای رویارویی با ستارگان آرژانتین برخوردار باشند و البته همه این برنامه‌ها در صورتی عملی خواهد شد که در برنامه سفر فرگوسن به برزیل خللی ایجاد نشود.
با استناد به رسانه‌های انگلیسی بعید به نظر می‌رسد که فرگوسن این رقابت‌ها را از دست بدهد. بنا بر ادعای این رسانه‌ها، فرگوسن اولین جام جهانی فوتبال پس از بازنشستگی خود را از دست نخواهد داد، به خصوص که این جام جهانی در برزیل برگزار می‌شود و الکس از لحاظ سلامتی نیز هیچ ‌گونه مشکلی برای این سفر نخواهد داشت، همان طور که اخیراً طی سفری راهی باربادوس در حواشی دریای کارائیب شده بود.

ناگفته نماند فرگوسن در گذشته نیز بارها به دعوت کی روش پاسخ داده و برای او زحمت سفرهای اینچنینی را به جان خریده است. به عنوان مثال در گذشته و زمانی که دادگاهی در لیسبون قصد محروم کردن کی روش را داشت، الکس خود را به این دادگاه رسانده و پس از شهادت به سود کارلوس، به انگلیس بازگشت و حالا هم گفته می‌شود که قطعاً دیدار ایران و آرژانتین یکی از دیدارهایی است که فرگوسن در صورت حضور در جام جهانی برزیل به تماشای آن خواهد نشست.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:23 | نویسنده : SEM |

 

سایت فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، امروز (پنج‌شنبه) تازه‌ترین رده‌بندی تیم‌های ملی در ماه می را اعلام کرد که بارزترین نکته در مورد این رده‌بندی بی‌تغییر ماندن جایگاه اکثر تیم‌ها نسبت به رده‌بندی قبلی در ماه آوریل است.

با توجه با آمار کم بازی‌های ملی برگزار شده در ماه می (13 بازی) انتظار می‌رفت که تغییر و تحول بزرگی در رده‌بندی جدید صورت نگیرد. این همان چیزی بود که رخ داد و 143 تیم از جمله تیم ملی ایران جایگاه قبلی خود را حفظ کرده‌اند هر چند تیم ملی برزیل خارج از این دسته بوده است. سلسائو که تا چند ماه پیش حتی در میان 10 تیم برتر جهان جایی نداشت، با 2 پله صعود اکنون رده چهارم را به خود اختصاص داده است و بالاترین رده را در میان تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی در اختیار دارد. این بهترین جایگاه تیم ملی برزیل در رنکینگ فیفا از ماه سپتامبر سال 2011 تاکنون است.

در جایگاه دیگر تیم‌های سرشناس آمریکای لاتین هم تغییراتی ایجاد شده است به نحوی که کلمبیا با یک پله سقوط در رده پنجم، اروگوئه با یک پله سقوط در رده ششم و آرژانتین با یک پله سقوط در رده هفتم قرار گرفته‌اند.

در رده‌بندی جدید فیفا، بیشترین صعود در جایگاه تیم موریتانی، کشوری در شمال غرب قاره آفریقا به وجود آمده است که با 13 پله صعود در رده یک‌صدوسی‌ونهم دنیا قرار گرفته است. بیشترین سقوط هم به نام تیم ملی افغانستان ثبت شده که با 6 پله نزول در رده یکصد‌وبیست‌وهشتم دنیا قرار گرفته است.

رده بندی 10 تیم برتر

1- اسپانیا با 1460 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
2- آلمان با 1340 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
3- پرتغال با 1245 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
4- برزیل با 1210 امتیاز (دو پله صعود)
5- کلمبیا با 1186 امتیاز (یک پله سقوط)
6- اروگوئه با 1181 امتیاز (یک پله سقوط)
7- آرژانتین با 1178 امتیاز (یک پله سقوط)
8- سوئیس با 1161 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
9- ایتالیا با 1115 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
10- یونان با 1082 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)

رده بندی تیم های آسیایی

1- ایران با 715 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
2- ژاپن با 613 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
3- ازبکستان با 577 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)
4- کره جنوبی با 551 امتیاز (یک پله صعود)
5- استرالیا با 545 امتیاز (بدون تغییر جایگاه)



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:19 | نویسنده : SEM |

یک مرگ دیگر؛ این بار کاشف لیونل مسی

 

مدیر کشف استعداد سابق باشگاه بارسلونا و کاشف لیونل مسی ستاره بزرگ فوتبال آرژانتین درگذشت.

به گزارش خبرگزاری اسپانیا ، خوان لاکوئه وا که در سال 2000 لیونل مسی نوجوان را به باشگاه بارسلونا معرفی و با او قرارداد امضا کرد ، در سن 63 سالگی به علت بیماری درگذشت.

لوکوئه وا تا سال 2003 مدیر کشف استعداد باشگاه بارسلونا بود و او پس از آوردن مسی به کمپ لاماسیا با رسیدگی به وضعیت بدنی این استعداد شگرف که از کمبود هورمون رشد رنج می برد مقدمات تبدیل او به یک ستاره را پایه گذاری کرد.

لاکوئه وا همچنین آندرس اینی یستا را در نوجوانی از باشگاه اسپانیول به بارسلونا جذب کرد.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:16 | نویسنده : SEM |

گل های علی دایی زیر ذره بین فیفا قرار گرفت

 

فیفا در روزشمار خود تا آغاز جام جهانی به بررسی وقایع رخ داده متناظر با تعداد روزهای باقی مانده تا جام جهانی می‌پردازد که روز سی‌وپنجم به علی دایی و آمار گلزنی آقای گل فوتبال جهان اختصاص یافت.

 

 

علی دایی در فاصله سال‌های 1994 تا 2006، توانست در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 35 گل برای تیم ملی ایران به ثمر برساند تا بهترین گلزن رقابت‌های انتخابی جام‌های جهانی باشد.

رکورد 35 گل اسطوره فوتبال ایران البته با رکورد اصلی او فاصله دارد. دایی در سال 2007 کفش‌های را آویزان کرد و به دوران پرافتخار بازیگری‌اش پایان داد.

مهاجم سابق بایرن مونیخ با 109 گل ملی در 149 بازی ملی نه تنها برگ زرینی در کارنامه فوتبال ایران رقم زد بلکه نامش را به عنوان برترین گلزن ملی در جهان به ثبت رساند.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:9 | نویسنده : SEM |